1.
Mediene støtter og supplerer skolelæring. Alt fra aviser, fjernsyn, film og internett er viktige kilder til informasjon som kan utnyttes i skolesammenheng. Vi kjenner dette også gjennom skoleavis og skolefjernsyn.
2.
De representereralternative læringsarenaer. Mediene og skolen kan representere to vesensforskjellige arenaer for de unges kunnskapsutvikling. Elevene kan tilegne seg innsikt omforhold som ikke tas opp i skolen. Det kan også gjelde elevenes egne interesser om alt fra fotball til fjellklatring der mediene er viktige kilder til informasjon.
3.
De fremmer sosial samhandling. Bruk av e-post, SMS og chatteprogrammer har gitt nye former for kommunikasjon og samhandling. I skolen har lærere ofte definert disse kommunikasjonsformene som et problem og stengt av for disse mulighetene, og dermed skapt et skille mellom kommunikasjonsformer i og utenfor skolen.
4.
De er kilder til identitetsutvikling. Skolen og mediene skiller seg også fra hverandre i måten de påvirker de unges identitetsutvikling på; de mer uformelle læringsprosessene. Populærkulturen og den kommersielle industrien er viktigere enn noen gang i forhold til de prosessene de unge gjennomgår i sin identitetsutvikling. Medier og teknologi spiller vesentlige roller i denne sammenheng.
Kilde: Digital kompetanse i skolen, Ola Erstad
1 kommentar:
Flott at du bruker Ola Erstad til å holde frem vesentlige sider ved bruk av media og IKT.
Skolen og læringa vil tjene mye på sosial samhandling og alternative læringsarenaer.
Legg inn en kommentar