IKT i skolen
I dagens samfunn er vi alle svært avhengig av datateknikk. I nært sagt alle sammenhenger bruker vi, eller omgir oss av datastyrte hjelpemiddel. Dette kan være klokkeradioen som forteller at nå er det tid til å stå opp... eller tekst-TV og e-mail. Teknologien har det siste tiår fått følge av en eksplosjonsartet utvikling av tilgang på informasjon. Internett gjør folk flest i stand til å søke og finne informasjon om hva det skal være. Den store utbredelsen av pc, brukervenligheten og kapasiteten til maskinene har i tillegg gjort datateknologien til et utmerket kommunikasjonsmiddel. Både bedrifter og private har stor nytte av det potensialet som ligger i denne bruken.
Skolen er en del av det øvrige samfunnet, og blir berørt av denne utviklingen. Elevene vil ha utbytte av å bruke informasjons og kommunikasjons teknologi i informasjonssøk, innlæring og presentasjon/publisering. I følge L-97 skal IKT brukes som verktøy i alle fag ( ikke gym)
I L-97, prinsipper og retningslinjer for opplæring i grunnskolen, står følgende:
Informasjonsteknologi
Opplæringa skal medverke til at elevane utviklar kunnskap om, innsikt i og holdningar til utviklinga av informasjonssamfunnet og informasjonsteknologien. Elevane bør utvikle evne til å kunne nytte elektroniske hjelpemiddel og medium kritisk og konstruktivt og som praktisk
reiskap i arbeidet med fag, tema og prosjekt. Informasjonsteknologi kan setje elevar i stand til å nytte databasar i inn- og utland. Både jenter og gutar bør stimulerast til å nytte informasjonsteknologi for å motverke sosial og kjønnsmessig ulikskap i opplæringa.
Utviklinga på dette området går raskt. Det er viktig at ein lokalt finn fram til løysingar som gir rom for utprøving, utveksling av røynsler og oppfølging på tvers av faga.
Jeg håper at jeg på disse sidene skal bidre til å gi bokstavene IKT innhold og mening. Videre er det et mål å peke på hvorfor og hvordan IKT skal/kan brukes som verktøy i skolen idag.
Innføring av IKT i skolen, er en prosess som krever planlegging og tilrettelegging. Å ta i bruk IKT som verktøy i skolen må ikke bli et mål i seg selv. IKT er et av flere middel som kan brukes i arbeidet for å skape en skole som legger til rette for et best mulig læringsmiljø for den enkelte elev.
I dagens samfunn er vi alle svært avhengig av datateknikk. I nært sagt alle sammenhenger bruker vi, eller omgir oss av datastyrte hjelpemiddel. Dette kan være klokkeradioen som forteller at nå er det tid til å stå opp... eller tekst-TV og e-mail. Teknologien har det siste tiår fått følge av en eksplosjonsartet utvikling av tilgang på informasjon. Internett gjør folk flest i stand til å søke og finne informasjon om hva det skal være. Den store utbredelsen av pc, brukervenligheten og kapasiteten til maskinene har i tillegg gjort datateknologien til et utmerket kommunikasjonsmiddel. Både bedrifter og private har stor nytte av det potensialet som ligger i denne bruken.
Skolen er en del av det øvrige samfunnet, og blir berørt av denne utviklingen. Elevene vil ha utbytte av å bruke informasjons og kommunikasjons teknologi i informasjonssøk, innlæring og presentasjon/publisering. I følge L-97 skal IKT brukes som verktøy i alle fag ( ikke gym)
I L-97, prinsipper og retningslinjer for opplæring i grunnskolen, står følgende:
Informasjonsteknologi
Opplæringa skal medverke til at elevane utviklar kunnskap om, innsikt i og holdningar til utviklinga av informasjonssamfunnet og informasjonsteknologien. Elevane bør utvikle evne til å kunne nytte elektroniske hjelpemiddel og medium kritisk og konstruktivt og som praktisk
reiskap i arbeidet med fag, tema og prosjekt. Informasjonsteknologi kan setje elevar i stand til å nytte databasar i inn- og utland. Både jenter og gutar bør stimulerast til å nytte informasjonsteknologi for å motverke sosial og kjønnsmessig ulikskap i opplæringa.
Utviklinga på dette området går raskt. Det er viktig at ein lokalt finn fram til løysingar som gir rom for utprøving, utveksling av røynsler og oppfølging på tvers av faga.
Jeg håper at jeg på disse sidene skal bidre til å gi bokstavene IKT innhold og mening. Videre er det et mål å peke på hvorfor og hvordan IKT skal/kan brukes som verktøy i skolen idag.
Innføring av IKT i skolen, er en prosess som krever planlegging og tilrettelegging. Å ta i bruk IKT som verktøy i skolen må ikke bli et mål i seg selv. IKT er et av flere middel som kan brukes i arbeidet for å skape en skole som legger til rette for et best mulig læringsmiljø for den enkelte elev.
1 kommentar:
Den ressurssida du har funnet frem til her, ser ut til å ha blitt utviklet av en IKT-student for syv år siden. Linda har mye bra å fremføre.
Legg inn en kommentar